Szkoła Podstawowa im. Wł. St. Reymonta w Kłodzku

Kalendarium

Środa, 2024-05-15

Imieniny: Dionizego, Nadziei

Kilka słów od rzecznika

RZECZNIK PRAW UCZNIA - To nauczyciel obdarzony zaufaniem i wybrany przez społeczność uczniowską. To osoba, do której możesz się zwrócić w każdej problematycznej sprawie i poprosić o pomoc, jest mediatorem w sytuacjach spornych, trudnych i nietypowych.

Rzecznik  NIE ZASTĘPUJE WYCHOWAWCY.

Jak skontaktować się z Rzecznikiem? 

Najlepiej spotkać się osobiście,  w bezpośredniej rozmowie najłatwiej jest wszystko wyjaśnić. Można to zrobić również przez dziennik elektroniczny Librus, wysyłając wiadomość.

 

W jakich sytuacjach można zwrócić się do Rzecznika Praw Ucznia?

Działania Rzecznika zmierzają do ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem, demoralizacją, zaniedbaniem oraz innym złym traktowaniem. Uczeń może zwrócić się do Rzecznika w celu uzyskania porady bądź wyjaśnienia, a także z prośbą o pomoc w sprawach problematycznych, spornych i nietypowych. Rzecznik może interweniować nie tylko w przypadku indywidualnego dziecka, grupy uczniów lub nawet całej klasy.

 

Zadania Rzecznika Praw Ucznia:

  •   Mediacja między stronami w konflikcie,
  •   Rozwiązywanie sporów na zasadzie negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania,
  •   Propagowanie praw ucznia i dziecka,
  •   Wyjaśnianie indywidualnych skarg,
  •   Udzielanie porad uczniom (informowanie o prawach i obowiązkach),
  •   Współpraca z Samorządem Uczniowskim, pedagogiem szkolnym i psychologiem szkolnym,
  •   Wspólne wypracowywanie właściwych rozwiązań z Dyrektorem szkoły  oraz Radą Pedagogiczną

 

O czym jeszcze uczeń powinien wiedzieć?

Wszystkie informacje uzyskane przez Rzecznika stanowią tajemnicę służbową.

Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły oraz Regulamin Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.

 

   Tryb postępowania w kwestiach spornych:

  •    Zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
  •    Podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,
  •    Skierowanie sprawy do pedagoga lub psychologa szkolnego w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu,
  •    Zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,
  •   Ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.

 

 W ZWIĄZKU Z ORGANIZACJĄ ZDALNEGO NAUCZANIA UCZNIOWIE MOGĄ UMAWIAĆ SIĘ NA SPOTKANIE Z RZECZNIKIEM PRAW UCZNIA PRZEZ PLATFORMĘ MICROSOFT TEAMS